Prima autostradă construită în totalitate după 89 este oficial gata astăzi

Ultima parte a Autostrăzii A10, Sebeş-Turda, este dată astăzi în folosinţă după ani întregi de lucrări. De asemenea, este prima autostradă pe care statul român a reușit să o termine în totalitate după revoluție. După inaugurarea de astăzi, şoferii vor putea să circule fără întrerupere de la Sibiu la Cluj.

La ora 14.00 a fost dată în folosință acest lot de autostradă. Se poate circula mult mai ușor, mult mai rapid și cel mai important, se poate circula mult mai în siguranță.

Dacă până acum între Cluj și Sibiu șoferii făceau pe DN1 chiar și 4 ore, acum cu A10 timpul se va reduce la jumătate. Este vorba despre un lot de doar 24 de kilometri, dar, pe cât de scurt, pe atât de problematic, pentru că i-au luat 7 ani constructorului să îl realizeze. Au fost 7 ani plini de blocaje, atât din cauza studiului de fezabilitate, cât și din cauza slabei mobilizări, astfel că nu puține au fost momentele în care statul român a vrut să încheie contractul cu constructorul.

Traficul este deschis. Circulația – cu restricții

În cele din urmă, traficul este deschis pe această porțiune, însă cu foarte multe restricții. Pe tot lotul, șoferii vor circula în regim de drum european, cu o viteză maximă de  100 km/oră, pentru că, încă nu au fost puse în totalitate gardurile de protecție de pe marginea autostrăzii, astfel că în orice moment un animal sălbatic poate să ajungă pe șosea. De asemenea, pe o porțiune de 2 kilometri, în zona Oiești, acolo unde constructorul se confruntă cu o mare alunecare de teren, șoferii vor fi nevoiți să circule pe o singură bandă, iar acest lucru nu se va schimba mai devreme de luna aprilie a anului viitor, când se va face recepția finală.

Marţi, 30 noiembrie 2021, se deschide circulaţia pe Lotul 2 din Autostrada Sebeş – Turda, conform Planului de Management de Trafic aprobat de către CNAIR şi IGPR. Menţionăm că traficul va rămâne restricţionat pe o bandă pe sens, pe o distanţă de 1,5 km, până în luna aprilie-mai 2022. În zona Dealului Oiejdea, unde au apărut alunecări de teren, una dintre căi nu este încă finalizată. Ca atare, pe acest sector -de 1,5 km- se va circula în ambele sensuri, dar pe o singură cale, în regim de Drum Naţional. Situaţia a impus limitarea vitezei la 60 km/h în zona respectivă, dar şi limitarea la 100 de km/h pe restul lotului 2, a declarat Ministrul Transporturilor.

Contractul a fost semnat în 2014, lucrarea finalizată 7 ani mai târziu

Contractul pentru Lotul 2 al Autostrăzii A10 a fost semnat în noiembrie 2014, cu Asocierea Aktor S.A.- S.C. Euroconstruct Trading SRL şi avea ca termen inițial de finalizare a lucrărilor luna octombrie 2016. La momentul semnării, valoarea contractului era de aproximativ 550 de milioane de lei, fără TVA, o sumă deloc mică pentru acea perioadă, subliniază Ministerul Transporturilor.

În atribuţiile Asocierii intra, conform contractului, inclusiv elaborarea Proiectului Tehnic, în baza căruia urma să se construiască acest sector de autostradă. Însă, chiar propriul proiect a început să creeze probleme antreprenorului, care a intrat într-o cascadă de întârzieri. Astfel, o lucrare care ar fi trebuit să dureze 2 ani, a ajuns să dureze peste 7 ani, relatează reprezentanţii ministerului.

Asta în condiţiile în care pe toate celelalte 3 Loturi ale A10, se circulă deja, pe primele două încă din vara anului 2018. Nici acum nu se poate vorbi despre recepţia lucrării, ci doar despre deschiderea circulaţiei, între Alba Iulia Nord şi Aiud, unde se află cei aproximativ 24 de km ai Lotului 2, nefinalizat în totalitate, din cei 70 de km ai A10, mai notează Ministerul Transporturilor.

D.N.

0 0 votes
Article Rating
Subscribe
Notify of
guest

0 Comments
Inline Feedbacks
View all comments