Un brand a fost șters de pe internetul chinez

Brandul internațional H&M a dispărut de pe internetul din China, în timp ce guvernul chinez a crescut presiunea asupra brandurilor de încălțăminte și îmbrăcăminte într-o luptă care a degenerat după acuzațiile de muncă forțată în Xinjiang.

Prezența online a brandului H&M a dispărut aproape complet în China, pe fondul unui boicot la scară largă al chinezilor la adresa retailerului suedez. Motivul? Un comentariu despre munca forțată făcut de companie anul trecut. Articolele H&M au fost scoase de pe Alibaba, gigantul de comerț electronic fondat de Jack Ma și JD.com, unul dintre cei mai mari retaileri online din China, potrivit Associated Press. Platforma Baidu Maps din China, asemănătoare Google Maps, precum și serviciul de hărți al Alibaba au șters și locațiile celor 500 de magazine H&M din China.

Anul trecut, H&M a făcut o declarație în care anunța decizia de a opri aprovizionarea cu bumbac din regiunea autonomă uigură Xinjiang și a declarat că își va întrerupe legăturile cu o companie chineză care fusese acuzată că punea la muncă forțată comunitatea musulmană uigură. Comentariul a fost făcut după ce un site internațional a raportat că sute de mii de persoane din minoritatea uigură au fost supuse la munca forțată.

Între timp au apărut rapoarte care acuzau oficiali chinezi de persecutarea uigurilor, închiderea lor în lagăre de concentrare în Xinjiang, precum și de sterilizare forțată a acestora. Beijingul a negat aceste acuzații și a spus că lagărele sunt „centre de reeducare” care oferă „formare profesională”.

În 2020, H&M a declarat că este „profund îngrijorată de rapoartele organizațiilor societății civile și ale mass-media care includ acuzații de muncă forțată”. Declarația a început să recircule strategic săptămâna trecută pe o platformă de social-media după ce SUA, UE, Marea Britanie și Canada au impus sancțiuni oficialilor chinezi pentru presupuse încălcări ale drepturilor omului. La rândul său, China a impus sancțiuni oficialilor britanici, interzicându-le să intre în țară.

China este a patra piață ca mărime pentru H&M după Germania, SUA și UK, potrivit Reuters, așa că mulți clienți din China comunistă nu au văzut cu ochi buni comentariile retailerului că nu mai cumpără bumbac din Xinjiang. Să răspândești zvonuri pentru a boicota bumbacul din Xinjiang în timp ce încerci să faci bani în China? Mai visați!” a comentat Liga Tineretului Comunist pe o rețea de socializare, conform publicației Global Times.

H&M nu este singurul brand internațional care ajunge ținta criticilor pentru că a adoptat o atitudine publică împotriva bumbacului provenit din Xinjiang. Cel puțin 11 mărci din SUA și Europa, inclusiv Burberry, Nike, Adidas și Lacoste, se confruntă, de asemenea, cu un val de critici, dar nu la fel de mare ca în cazul H&M.

Brandurile se luptă să răspundă presiunilor externe ca să se distanțeze de abuzurile la adresa uigurilor, fără a declanșa represalii chineze și a pierde accesul pe una dintre cele mai mari piețe și totodată una cu cea mai rapidă creștere. Această presiune se mărește pe măsură ce activiștii pentru drepturile omului fac presiuni asupra sponsorilor pentru a se retrage de la Jocurile Olimpice de iarnă de la Beijing, planificate pentru februarie 2022.

Tencent, gigantul chinez care dezvoltă jocuri online și deține popularul serviciu de mesaje WeChat, a anunțat că va scoate costumele concepute de Burberry pentru personajele dintr-un popular joc de mobil – Honor of Kings.

Sunt și branduri care au rupt rândurile. Sud-coreenii de la FILA au declarat vineri că ei cumpără bumbac din Xinjiang și vor continua să o facă. În plus, au început procesul de retragere din Inițiativa Better Cotton, un grup industrial care promovează standardele de mediu și de muncă.

D.N.

0 0 votes
Article Rating
Subscribe
Notify of
guest
0 Comments
Inline Feedbacks
View all comments